Algemene voorwaarden

1. Inleidende bepalingen


1.1. Exploitant
De online winkel op www.e-bonsai.nl (hierna “online winkel” genoemd) wordt beheerd door Bonsai centrum s.r.o. Libčany 137, 50322, ingeschreven in het handelsregister van de regionale rechtbank in Hradec Králové, afdeling C, dossiernummer 21155, bedrijfsnummer: 27474640, btw-nummer CZ27474640 (hierna “verkoper” of “exploitant” genoemd), bankgegevens: Fio bank 2501704697/2010.

1.2. Koper
1.2.1. De koper is elke bezoeker van de online winkel, ongeacht of hij handelt als consument of als ondernemer (hierna “koper” genoemd).
1.2.2. Een consument is een koper die een natuurlijke persoon is en die bij het sluiten en uitvoeren van de overeenkomst niet handelt in het kader van zijn commerciële of andere zakelijke activiteiten (hierna “consument” genoemd).
1.2.3. Een ondernemer is een koper die geen consument is. Een ondernemer is ook elke persoon die overeenkomsten sluit in verband met zijn eigen bedrijf, productie of soortgelijke activiteiten, of in de onafhankelijke uitoefening van zijn beroep, of een persoon die namens of voor rekening van een ondernemer handelt (hierna “ondernemer” genoemd).

1.3. Algemene voorwaarden
1.3.1. Deze algemene voorwaarden (hierna “voorwaarden” genoemd) regelen de wederzijdse rechten en verplichtingen van de contractpartijen die voortvloeien uit of op basis van een koopovereenkomst die tussen de verkoper en de koper via een online winkel is gesloten (hierna “koopovereenkomst” genoemd).
1.3.2. De Algemene Voorwaarden vormen een integraal onderdeel van de koopovereenkomst. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld in de koopovereenkomst of de bijlagen daarbij, of tenzij de geldigheid van bepaalde bepalingen van deze Algemene Voorwaarden wordt uitgesloten of anderszins gewijzigd door de koopovereenkomst of een andere uitdrukkelijke overeenkomst tussen de verkoper en de koper, zijn deze Algemene Voorwaarden van toepassing op de onderlinge betrekkingen tussen de contractpartijen.
1.3.3. Rechtsbetrekkingen tussen de verkoper en de koper die niet uitdrukkelijk in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, worden beheerst door de relevante bepalingen van Wet nr. 89/2012 Coll., het Burgerlijk Wetboek. De rechtsbetrekkingen tussen de verkoper en de consument worden tevens beheerst door Wet nr. 634/1992 Coll., betreffende consumentenbescherming, zoals gewijzigd.


2. Totstandkoming van de koopovereenkomst, wijze van transport en betaling

2.1. Aanbod van goederen
De via de website van de online winkel aangeboden goederen zijn een aanbod van goederen dat uitsluitend ter informatie dient. Het aanbod van goederen wordt niet beschouwd als een voorstel tot levering van goederen in de zin van artikel 1732, lid 2, van het Burgerlijk Wetboek, en de exploitant is niet verplicht een koopovereenkomst voor de aangeboden goederen te sluiten.

2.2. Bestelling
2.2.1. De koper kan een bestelling plaatsen via het formulier op de website van de online winkel. Bij het plaatsen van een bestelling via het formulier selecteert de koper eerst de goederen waarin hij geïnteresseerd is. Na selectie van de gewenste hoeveelheid, de wijze van transport (zie artikel 2.4.1.) en de wijze van betaling (zie artikel 2.5.1.), bevestigt de koper zijn bestelling en doet hij daarmee een bindend voorstel tot het sluiten van een koopovereenkomst tussen de koper en de exploitant.
2.2.2. Door de bestelling te verzenden, bevestigt de koper dat hij deze algemene voorwaarden heeft gelezen en volledig akkoord gaat met deze voorwaarden.

2.3. Totstandkoming van de koopovereenkomst
2.3.1. De exploitant verbindt zich ertoe het voorstel van de koper voor een koopovereenkomst (bestelling) te aanvaarden, indien dit voorstel niet in strijd is met de algemene voorwaarden en de exploitant geen specifieke reden heeft om aan te nemen dat de koper de koopovereenkomst zal schenden. De exploitant bevestigt de aanvaarding van het voorstel door een bericht te sturen naar het e-mailadres van de koper. 2.3.2. De contractuele relatie tussen de exploitant en de koper komt tot stand bij levering van de orderbevestiging, die door de exploitant naar het in de bestelling opgegeven e-mailadres van de koper wordt verzonden.
2.3.3. Kosten die de koper maakt bij het gebruik van middelen voor communicatie op afstand in verband met de sluiting van de koopovereenkomst (bijv. kosten voor internetverbinding of telefoongesprekken) zijn voor rekening van de koper.

2.4. Wijze van vervoer
2.4.1. Tenzij anders overeengekomen in de koopovereenkomst, wordt de wijze van levering van de goederen bepaald door de verkoper. Indien de wijze van vervoer op verzoek van de koper wordt overeengekomen, draagt de koper het risico dat aan deze wijze van vervoer verbonden is, met inbegrip van eventuele extra kosten voor de gekozen wijze van vervoer.
2.4.2. De exploitant verbindt zich ertoe de koper op de hoogte te stellen van de verzending van de goederen naar het e-mailadres dat de koper bij de bestelling heeft opgegeven.
2.4.3. De verzending van de bestelde goederen betekent de verzending naar het adres dat door de koper bij het plaatsen van de bestelling is opgegeven. De exploitant behoudt zich het recht voor om de kosten voor het verzenden van de goederen toe te voegen aan de prijs van de bestelling volgens de geldende prijslijst van de vervoerder.
2.4.4. In geval van verzending van goederen naar het buitenland behoudt de exploitant zich het recht voor om extra kosten voor verzending naar het buitenland toe te voegen aan de standaard verzendkosten.

2.5. Betalingswijze
2.5.1. De exploitant biedt de volgende betalingswijzen aan: betaling met creditcard via de GoPay-betalingsgateway, overschrijving na voltooiing van de bestelling, contante betaling bij ontvangst van de vervoerder, contante betaling bij persoonlijke afhaling bij het distributiepunt van de exploitant.
2.5.2. Wanneer de koper ervoor kiest om online met creditcard te betalen, wordt hij na het voltooien van de bestelling doorgestuurd naar een externe betalingsserver, waar hij de nodige betalingsgegevens invult. Na verificatie van de geldigheid wordt de bestelling bevestigd en wordt het aankoopbedrag van de rekening van de koper afgeschreven.
2.5.3. Bij keuze voor betaling via overschrijving betaalt de koper het bedrag van de bestelling op de bankrekening van de verkoper voordat deze wordt verwerkt. Om de bestelling te verwerken, is het noodzakelijk om de betaling te verrichten met vermelding van een variabele mededeling, namelijk het ordernummer dat de koper ontvangt na voltooiing van de bestelling. Bij betaling van de goederen via overschrijving wordt de aankoopprijs als betaald beschouwd op de dag waarop het betreffende bedrag op de rekening van de verkoper is bijgeschreven.
2.5.4 Bij betaling onder rembours bij ontvangst van de goederen van de vervoerder behoudt de exploitant zich het recht voor om de kosten van onder rembours aan de prijs van de bestelling toe te voegen.
2.5.5. Alle wijzigingen, inclusief prijswijzigingen in de online winkel, zijn voorbehouden. De prijs is geldig op het moment van de bestelling.
2.5.6. De prijzen van de aangeboden goederen en diensten zijn inclusief btw. Tenzij de prijs uitdrukkelijk exclusief btw is vermeld.

2.6. Rechten en plichten die voortvloeien uit het sluiten van de koopovereenkomst
2.6.1. De exploitant is verplicht de bestelde goederen tegen de overeengekomen prijs aan de koper te leveren en de koper is verplicht de goederen in ontvangst te nemen en de koopprijs te betalen.
2.6.2. Bij niet-nakoming van de voorwaarden van de koopovereenkomst of de algemene voorwaarden door de koper, behoudt de exploitant zich het recht voor om de koopovereenkomst te ontbinden. In dat geval is de koper verplicht om alle kosten in verband met zijn bestelling aan de exploitant te vergoeden, in het bijzonder de kosten van verzending van de goederen, indien de koper deze niet aanvaardt.
2.6.3. De koper is verplicht om correcte en waarheidsgetrouwe informatie te verstrekken, in het bijzonder bij het bestellen van goederen. De door de koper verstrekte informatie die nodig is voor het sluiten van de koopovereenkomst wordt door de verkoper als correct beschouwd.
2.6.4. De verkoper is niet gebonden aan enige gedragscode ten aanzien van de koper in de zin van artikel 1826, lid 1, onder e), van het Burgerlijk Wetboek.
2.6.5. De koper aanvaardt hierbij het risico van een wijziging in de omstandigheden in de zin van artikel 1765, lid 2, van het Burgerlijk Wetboek. 2.6.6. Alle mededelingen van de verkoper kunnen aan de koper worden bezorgd op het e-mailadres dat in zijn gebruikersaccount is opgegeven of door de koper in de bestelling is vermeld.

2.7. Cadeaubonnen en kortingscodes
2.7.1. Bij het plaatsen van een bestelling kan de koper de codes invoeren die staan vermeld op gekochte cadeaubonnen en kortingscodes die door de exploitant zijn verstrekt in overeenstemming met zijn regels. 2.7.2. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld door de exploitant, geldt voor cadeaubonnen en kortingscodes het volgende: ze kunnen niet herhaaldelijk worden gebruikt; kunnen niet met elkaar worden gecombineerd. 2.7.3. In geval van herroeping van de koopovereenkomst om welke reden dan ook of enige andere gerechtvaardigde retourzending van door de koper bij de verkoper op basis van een kortingscode gekochte goederen, heeft de koper alleen recht op terugbetaling van het daadwerkelijk voor de aankoop van de goederen betaalde bedrag. De verkoper kan beslissen of en in welk bedrag hij een nieuwe kortingscode aan de koper verstrekt.
2.7.4. Als een cadeaubon of kortingscode een beperkte geldigheidsduur heeft, heeft de koper alleen recht op gebruik van de cadeaubon of kortingscode vóór het verstrijken van de geldigheidsduur. De verkoper verstrekt geen geld of enige andere vorm van compensatie voor de ongebruikte waarde van de cadeaubon of kortingscode.
2.7.5. Cadeaubonnen en kortingscodes kunnen niet worden ingewisseld voor contant geld. Als de koper goederen koopt voor een prijs die lager is dan de waarde van de cadeaubon of kortingscode, heeft hij geen recht op terugbetaling van de waarde van de cadeaubon of kortingscode, noch op een nieuwe cadeaubon of kortingscode voor de resterende waarde van de oorspronkelijke cadeaubon of kortingscode.
2.7.6. Indien een cadeaubon of kortingscode wordt gebruikt in strijd met de regels van de exploitant voor het gebruik van dergelijke cadeaubonnen en kortingscodes, heeft de exploitant het recht om de op deze wijze gebruikte cadeaubon of kortingscode te weigeren en de gesloten koopovereenkomst te ontbinden. In geval van onduidelijkheid over de interpretatie van de regels, is de interpretatie van de exploitant van toepassing.


3. Levering van goederen

3.1. Levertijd
3.1.1. De exploitant verbindt zich ertoe de goederen zo snel mogelijk naar de koper te verzenden. De levertijd, indien deze voor de goederen is vermeld, is slechts ter informatie en is niet bindend voor de exploitant.
3.1.2. De exploitant is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door vertragingen in de verzending of levering van goederen, om welke reden dan ook.

3.2. Vervoer, levering en aanvaarding van goederen
3.2.1. De koper verkrijgt de eigendom van de gekochte goederen bij aanvaarding. Op het moment van aanvaarding van de goederen gaat ook het risico van beschadiging van de goederen over op de koper.
3.2.2. De levering omvat een aankoopbewijs van de goederen, waarop de datum van verkoop, de omschrijving van de goederen, de aankoopprijs en de gegevens van de verkoper zijn vermeld. Op verzoek zal de verkoper de koper een belastingdocument in elektronische vorm toesturen.
3.2.3. Bij ontvangst van de goederen van de vervoerder is de koper verplicht de integriteit van de verpakking van de goederen te controleren en eventuele gebreken onmiddellijk aan de vervoerder te melden. In geval van schade aan de verpakking die wijst op ongeoorloofde toegang tot de zending, wordt de koper aanbevolen de zending te weigeren.
3.2.4. Klachten over mechanische schade aan goederen, niet-conforme goederen, enz., die niet zichtbaar waren bij ontvangst van de zending van de vervoerder, moeten door de koper onmiddellijk na ontdekking worden gemeld. De exploitant is niet aansprakelijk voor schade aan goederen die tijdens het transport is ontstaan, indien de koper deze schade niet onmiddellijk meldt overeenkomstig de paragrafen
3.2.3. en 3.2.4. van deze algemene voorwaarden.
3.2.5. Indien het om redenen die aan de koper te wijten zijn, noodzakelijk is de goederen herhaaldelijk of op een andere wijze dan in de bestelling aangegeven te leveren, is de koper verplicht de kosten van de herhaalde levering van de goederen of de kosten van een andere wijze van levering te dragen.  


4. Herroeping van de koopovereenkomst

4.1. Herroeping van de koopovereenkomst door de koper
4.1.1. Indien de koopovereenkomst op afstand (via een online winkel) wordt gesloten, heeft de consument overeenkomstig artikel 1829 e.v. van het Burgerlijk Wetboek het recht om de overeenkomst zonder opgave van redenen en zonder enige boete binnen 14 dagen na ontvangst van de goederen te herroepen. Geretourneerde goederen moeten compleet, onbeschadigd, aantoonbaar ongebruikt en voorzien van de originele labels zijn.
4.1.2. Indien de consument de exploitant binnen de wettelijke termijn van 14 dagen meedeelt dat hij de overeenkomst herroept, is de koopovereenkomst vanaf het begin ontbonden. Om de overeenkomst te herroepen, kan de consument gebruikmaken van het herroepings- en klachtenformulier dat bij de gekochte goederen is ontvangen. Het formulier moet ten minste de voor- en achternaam van de koper, het ordernummer, een beschrijving van de goederen en het rekeningnummer voor de terugbetaling bevatten.
4.1.3. De termijn voor herroeping van de koopovereenkomst binnen de wettelijke termijn van 14 dagen wordt geacht te zijn gehaald indien de consument binnen deze termijn aan de verkoper meedeelt dat hij de overeenkomst herroept.
4.1.4. Indien de consument binnen de wettelijke termijn van 14 dagen de koopovereenkomst herroept en de geretourneerde goederen niet compleet zijn, de originele labels ontbreken of aantoonbaar zijn gebruikt of beschadigd, heeft de exploitant recht op schadevergoeding van de consument en is hij gerechtigd de daaruit voortvloeiende vordering tot schadevergoeding eenzijdig te verrekenen met de vordering van de consument op de exploitant tot terugbetaling van de koopprijs. In dat geval zal de exploitant alleen de verminderde aankoopprijs aan de consument terugbetalen.
4.1.5. De consument erkent dat hij overeenkomstig artikel 1837 van het Burgerlijk Wetboek niet kan terugtreden uit de koopovereenkomst in de daarin genoemde gevallen, met name in geval van levering van goederen die volgens de wensen van de koper of voor zijn persoon zijn aangepast, in geval van levering van goederen die snel bederven, alsmede goederen die na levering onherroepelijk met andere goederen zijn vermengd, goederen in verzegelde verpakking die de koper uit de verpakking heeft gehaald en die om hygiënische redenen niet kunnen worden teruggezonden (bijvoorbeeld ondergoed en badkleding), leveringen van audio- of video-opnamen of computerprogramma's, indien de originele verpakking is verbroken, of leveringen van kranten, tijdschriften of magazines.
4.1.6. Indien de koper gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, dient hij de goederen die hij van de verkoper heeft ontvangen, inclusief alle onderdelen en accessoires, onverwijld, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping van de overeenkomst, aan de verkoper terug te zenden of te overhandigen.
4.1.7. Indien de consument de koopovereenkomst rechtmatig herroept, is de exploitant verplicht alle bedragen, inclusief de kosten van levering van de goederen, terug te betalen op de bankrekening van de consument of contant op het adres van de vestiging, zonder onnodige vertraging, uiterlijk 14 dagen na de herroeping van de overeenkomst. De verkoper zal de ontvangen bedragen alleen op een andere wijze aan de consument terugbetalen indien de consument hiermee heeft ingestemd en dit geen extra kosten voor de consument met zich meebrengt.
4.1.8. Indien de consument de koopovereenkomst herroept, is de exploitant niet verplicht de ontvangen bedragen aan de consument terug te betalen voordat de consument de goederen heeft teruggezonden of heeft aangetoond dat deze aan de exploitant zijn verzonden.
4.1.9. Indien de koper zonder opgaaf van redenen de koopovereenkomst herroept en de goederen toch naar de exploitant verzendt, worden de goederen niet in ontvangst genomen of op kosten van de consument teruggezonden.
4.1.10. Indien samen met de goederen een geschenk aan de koper wordt verstrekt, wordt de schenkingsovereenkomst tussen de verkoper en de koper gesloten met dien verstande dat indien de koper de koopovereenkomst herroept, de schenkingsovereenkomst met betrekking tot dit geschenk komt te vervallen en de koper verplicht is het verstrekte geschenk samen met de goederen aan de verkoper terug te geven.

4.2. Herroeping van de koopovereenkomst door de exploitant
4.2.1. De exploitant besteedt aandacht aan een goede oriëntatie op de markt voor de verkochte goederen, maar in uitzonderlijke gevallen kunnen zich situaties voordoen waarin hij de bestelde goederen niet kan leveren onder de in de koopovereenkomst overeengekomen voorwaarden. De exploitant behoudt zich daarom het recht voor om in dergelijke gevallen de koopovereenkomst te herroepen.
4.2.2. De exploitant heeft ook het recht om de koopovereenkomst te herroepen indien er zich aanzienlijke wijzigingen hebben voorgedaan in de prijzen van de leverancier van de bestelde goederen, indien er zich aanzienlijke wijzigingen hebben voorgedaan in de prijzen voor het vervoer van de goederen, of indien de exploitant ontdekt dat de goederen ten onrechte tegen een onjuiste prijs zijn aangeboden en de koper de desbetreffende wijziging van de koopovereenkomst, d.w.z. een verhoging van de prijs van de goederen of een verhoging van de transportkosten, niet heeft aanvaard.
4.2.3. De koper erkent dat de verkoper het recht heeft om de koopovereenkomst met de koper die een wezenlijke tekortkoming heeft begaan in een eerdere contractuele relatie met de verkoper, te ontbinden. Een wezenlijke tekortkoming in een eerdere contractuele relatie wordt voor de toepassing van de ontbinding van de overeenkomst beschouwd als gedrag in de zin van artikel 2002, lid 2, van het Burgerlijk Wetboek. 4.2.4. Indien de exploitant de koopovereenkomst ontbindt, is hij verplicht de koper hiervan onmiddellijk op de hoogte te stellen via het e-mailadres dat de koper bij de bestelling heeft opgegeven. Hij is tevens verplicht de koper de volledige aankoopprijs van de goederen terug te betalen, indien deze reeds is betaald.
 

5. Rechten die voortvloeien uit gebrekkige uitvoering

5.1. De rechten en plichten van de contractpartijen met betrekking tot rechten die voortvloeien uit gebrekkige prestaties worden geregeld door de relevante algemeen bindende voorschriften (in het bijzonder de artikelen 1914 tot en met 1925, de artikelen 2099 tot en met 2117 en de artikelen 2161 tot en met 2174 van het Burgerlijk Wetboek) en de wet op de consumentenbescherming. 5.2. De verkoper is jegens de koper aansprakelijk voor het feit dat de goederen bij levering vrij zijn van gebreken. De verkoper is jegens de koper in het bijzonder aansprakelijk voor het feit dat op het moment dat de koper de goederen in ontvangst heeft genomen:
  • de goederen de door de contractpartijen overeengekomen kenmerken hebben en, bij gebreke van een overeenkomst, de kenmerken hebben die door de verkoper of de fabrikant zijn beschreven of die de koper mag verwachten gezien de aard van de goederen en op basis van de door hen gedane reclame;
  • de goederen geschikt zijn voor het door de verkoper opgegeven doel of voor het doel waarvoor goederen van dit type gewoonlijk worden gebruikt;
  • de goederen komen qua kwaliteit of ontwerp overeen met het overeengekomen monster of model, indien de kwaliteit of het ontwerp is bepaald aan de hand van het overeengekomen monster of model,
  • de goederen zijn in de juiste hoeveelheid, maat of gewicht, en
  • de goederen voldoen aan de wettelijke voorschriften.
5.3. De consument kan zijn rechten uitoefenen die voortvloeien uit een gebrek dat zich binnen de wettelijk bepaalde termijn, d.w.z. 24 maanden na ontvangst, aan consumptiegoederen voordoet. Indien de termijn gedurende welke het artikel kan worden gebruikt, op het verkochte artikel, op de verpakking ervan, in de bij het artikel gevoegde instructies of overeenkomstig andere wettelijke bepalingen is vermeld, zijn de wettelijke bepalingen inzake kwaliteitsgaranties van toepassing. Als een gebrek binnen 6 maanden na ontvangst aan het licht komt, wordt ervan uitgegaan dat de goederen bij ontvangst gebrekkig waren.
5.4. De koper kan zijn rechten die voortvloeien uit gebrekkige prestaties bij de verkoper uitoefenen op het adres van zijn vestiging, hetzij persoonlijk, hetzij per post of via een andere bezorgdienst. Het moment waarop de verkoper de gereclameerde goederen van de koper ontvangt, wordt beschouwd als het moment waarop de reclame is ingediend.
5.5. Bij het uitoefenen van het recht dat voortvloeit uit gebrekkige prestaties, is de koper verplicht het sluiten van de koopovereenkomst aan te tonen. Hiertoe raadt de exploitant aan met name een aankoopbevestiging over te leggen.
5.6. De koper is verplicht de verkoper op de hoogte te stellen van het gebrek, d.w.z. een beschrijving te geven van het gebrek aan de goederen waarover hij een klacht indient.
5.7. De koper heeft geen recht op het recht dat voortvloeit uit gebrekkige uitvoering indien de koper vóór de levering van het artikel wist dat het gebrekkig was, of indien de koper het gebrek zelf heeft veroorzaakt.
5.8. De verkoper of zijn gemachtigde vertegenwoordiger beslist onmiddellijk, of in complexe gevallen binnen drie werkdagen, over de klacht van de consument. Deze termijn omvat niet de tijd die redelijkerwijs nodig is voor een deskundige beoordeling van het gebrek, afhankelijk van het soort goederen of diensten. Klachten van consumenten, met inbegrip van het verhelpen van gebreken, worden door de verkoper zonder onnodige vertraging, uiterlijk 30 dagen na de datum van de klacht, behandeld, tenzij de verkoper en de consument een langere termijn overeenkomen.
5.9. Indien de exploitant de klacht niet afwijst, verstrekt hij de koper een bevestiging van ontvangst van de klacht, die onder meer de identificatie van de exploitant en de koper, de inhoud van de klacht volgens de koper, de door de koper gewenste wijze van afhandeling van de klacht, de datum en plaats van ontvangst van de klacht en de handtekening van de werknemer van de exploitant bevat.
5.10. De consument heeft recht op vergoeding van de redelijke kosten die hij in verband met de uitoefening van zijn recht op grond van gebrekkige uitvoering heeft gemaakt.
5.11. De exploitant is verplicht de koper te informeren dat de klacht is afgehandeld en hoe deze is afgehandeld, hetzij via het e-mailadres dat de koper in de klacht heeft opgegeven, hetzij via andere contactgegevens die kunnen worden gebruikt om de koper in kennis te stellen van de afhandeling van de klacht. In deze kennisgeving vermeldt de exploitant de termijn voor het ophalen van de goederen waarop de klacht betrekking heeft.
5.12. Indien de koper de goederen waarop de klacht betrekking heeft niet binnen de door de exploitant gestelde termijn afhaalt, is de exploitant gerechtigd om redelijke opslagkosten in rekening te brengen of de goederen voor eigen rekening en op kosten van de koper te verkopen. De exploitant moet de koper vooraf van deze procedure in kennis stellen en hem een redelijke extra termijn geven om de goederen af te halen.
5.13. De exploitant is niet aansprakelijk voor enig verlies, letsel of schade aan eigendommen, direct of indirect, veroorzaakt door een defect in de geleverde goederen, tenzij dit verlies, letsel of schade aan eigendommen is veroorzaakt door nalatigheid, verzuim of opzet van de exploitant.
 

6. Bescherming van persoonsgegevens

6.1. De verwerking van persoonsgegevens van kopers is onderworpen aan wet nr. 101/2000 Coll., betreffende de bescherming van persoonsgegevens en tot wijziging van bepaalde wetten, zoals gewijzigd.
6.2. De koper stemt in met de verwerking van zijn persoonsgegevens, waaronder zijn voor- en achternaam, woonadres, identificatienummer, btw-nummer, e-mailadres, geslacht, bankrekeningnummer en telefoonnummer, en geeft toestemming voor het verzamelen en verwerken van zijn persoonsgegevens door de exploitant met het oog op de uitoefening van de rechten en verplichtingen die voortvloeien uit de koopovereenkomst, het beheer van het loyaliteitsprogramma en het onderhouden van het gebruikersaccount. Tenzij de koper een andere optie kiest, gaat hij akkoord met de verwerking van persoonsgegevens door de verkoper, ook met het oog op het verzenden van commerciële communicatie naar de koper. De koper geeft vrijwillig toestemming voor het verzenden van commerciële communicatie en kan deze toestemming te allen tijde kosteloos intrekken via de link aan het einde van de commerciële communicatie. Toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens in hun geheel op grond van dit artikel is geen voorwaarde die op zichzelf de sluiting van een koopovereenkomst in de weg staat.
6.3. De koper erkent dat hij verplicht is zijn persoonsgegevens (tijdens de registratie, in zijn gebruikersaccount of bij het plaatsen van een bestelling) correct en naar waarheid te verstrekken en dat hij verplicht is de verkoper onverwijld op de hoogte te stellen van elke wijziging in zijn persoonsgegevens.
6.4. De verkoper kan de verwerking van de persoonsgegevens van de koper aan een derde als verwerker toevertrouwen.
6.5. Persoonsgegevens worden voor onbepaalde tijd in elektronische vorm door middel van geautomatiseerde verwerking of in gedrukte vorm door middel van niet-geautomatiseerde verwerking verwerkt.
6.6. Indien de koper van mening is dat de verkoper of verwerker zijn persoonsgegevens verwerkt op een wijze die in strijd is met de bescherming van het privé- en persoonlijk leven van de koper of in strijd is met de wet, in het bijzonder indien de persoonsgegevens onjuist zijn met betrekking tot het doel van de verwerking, kan hij:
  • de verkoper of verwerker om uitleg vragen,
  • de verkoper of verwerker verzoeken de situatie te corrigeren.
6.7. Indien de koper informatie vraagt over de wijze waarop zijn persoonsgegevens worden verwerkt, moet de verkoper hem die informatie verstrekken. De verkoper heeft het recht een redelijke vergoeding te vragen voor het verstrekken van de in de vorige zin bedoelde informatie, maar deze vergoeding mag niet hoger zijn dan de kosten voor het verstrekken van de informatie.
6.8. De koper stemt ermee in dat informatie met betrekking tot de goederen, diensten of activiteiten van de verkoper naar het e-mailadres van de koper wordt verzonden en stemt er verder mee in dat de verkoper commerciële communicatie naar het e-mailadres van de koper verzendt. 6.9. De koper stemt in met de opslag van cookies op zijn computer. De koper kan individuele cookies handmatig verwijderen, blokkeren of volledig uitschakelen via de instellingen van zijn webbrowser. Individuele cookies kunnen ook worden geblokkeerd of ingeschakeld voor specifieke websites.


7. Slotbepalingen

7.1. De communicatietaal tussen de exploitant en de koper en de taal van de koopovereenkomst is Tsjechisch. Sluitingsovereenkomsten worden door de exploitant in elektronische vorm gearchiveerd en zijn niet toegankelijk voor andere personen.
7.2. Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden om welke reden dan ook ongeldig of onwerkzaam is, heeft dit geen invloed op de geldigheid of werkzaamheid van de overige bepalingen van de algemene voorwaarden of de koopovereenkomst.
7.3. De exploitant kan de tekst van de algemene voorwaarden wijzigen of aanvullen. De gewijzigde algemene voorwaarden treden in werking op de datum van publicatie. De rechten en verplichtingen van de exploitant en de koper die zijn ontstaan vóór de inwerkingtreding van de nieuwe tekst van de algemene voorwaarden, worden door de wijziging niet aangetast.
7.4. Indien de door de koopovereenkomst tot stand gekomen relatie een internationaal (buitenlands) element bevat, komen de contractpartijen overeen dat de relatie wordt beheerst door het Tsjechische recht. Dit laat de rechten van de consument die voortvloeien uit algemeen bindende wettelijke bepalingen onverlet.
7.5. De verkoper is gerechtigd om goederen te verkopen op basis van een handelsvergunning. Handelsinspecties worden uitgevoerd door het bevoegde handelsvergunningkantoor binnen zijn rechtsgebied. Het toezicht op de bescherming van persoonsgegevens wordt uitgeoefend door het Bureau voor de bescherming van persoonsgegevens. De Tsjechische Handelsinspectie houdt onder meer toezicht op de naleving van wet nr. 634/1992 Coll., inzake consumentenbescherming, zoals gewijzigd, binnen een bepaald toepassingsgebied.
7.6. De contractpartijen zijn overeengekomen dat de rechtbanken van de Tsjechische Republiek bevoegd zijn om kennis te nemen van geschillen tussen de exploitant en de koper. Geschillen tussen de exploitant en de consument kunnen ook buiten de rechtbank worden beslecht. In dat geval kan de consument zich wenden tot een instantie voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting, zoals de Tsjechische Handelsinspectie, of het geschil online beslechten via het daarvoor bestemde ODR-platform. Alvorens een beroep te doen op buitengerechtelijke geschillenbeslechting, raadt de exploitant de koper aan eerst contact op te nemen via het e-mailadres info@e-bonsai.nl om de situatie op te lossen. 
 

Verzending en betalingen

Wij verzenden momenteel goederen via Česká pošta (Tsjechische Post) of PPL. De prijzen voor elke verzendmethode staan vermeld in de onderstaande tabellen.

Overzicht van verzendkosten voor Tsjechië
PPL (contante betaling bij levering CZK 40) Vooruitbetaling Contante betaling bij levering Levertijd *
CZK 89 CZK 129 1-2 dagen
 
Overzicht verzendkosten voor Slowakije
PPL (contante betaling bij levering CZK 50) Vooruitbetaling Contante betaling bij levering Levertijd *
CZK 150 CZK 200 3-5 dagen


* De vermelde levertijden gelden alleen voor werkdagen. De meeste vervoerders leveren niet in het weekend.

Betalingen

Om maximale klanttevredenheid te garanderen, bieden we momenteel vier betaalmethoden voor goederen aan.

Overzicht van beschikbare betaalmethoden
Contant bij levering Betaling aan de postbode/koerier bij ontvangst van het pakket
Betaling via overschrijving Als u kiest voor betaling via bankoverschrijving, sturen wij u samen met uw orderbevestiging betalingsinstructies per e-mail. Zorg er vervolgens voor dat u het juiste rekeningnummer en de juiste variabele mededeling invoert in uw online bankieren. De bestelling wordt verzonden zodra de betaling op onze rekening is bijgeschreven. Bankoverschrijvingen duren doorgaans maximaal 24 uur (op werkdagen).


Bankgegevens
Fio banka a.s.
Bankrekeningnummer: 2501704697/2010


Als u vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via info@e-bonsai.nl of telefonisch op (+420) 495585430 of (+420) 734487130.
Volgens de wet op de verkoopregistratie is de verkoper verplicht om een ontvangstbewijs aan de koper te verstrekken. Tegelijkertijd is hij verplicht om de ontvangen verkopen online bij de belastingdienst te registreren, of in geval van een technische storing, uiterlijk binnen 48 uur.  

Contactgegevens

De onderstaande contactgegevens zijn bedoeld voor communicatie over uw probleem of vraag over de klachtenprocedure.

Bonsai centrum s.r.o., Libčany 137, 50322

Tel: (+420) 49 558 54 30  E-mail: info@e-bonsai.nl

In Libčany op 2 oktober 2019